وی گفت: تاریخ نیز گواه است که از صدر اسلام تاکنون در شرایط عدم دسترسی به
امام معصوم، به ویژه در زمان غبیت، فقها و علما نقش بسیار مؤثری داشتند و
اگر آنها نبودند، چه بسا چیزی از اسلام باقی نمانده بود و اگر هم نامی از
اسلام بود، محتوای آن کاملا تحریف شده بود.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به آیهای از قرآن کریم گفت: اراده
خداوند همواره بر این تعلق گرفته که دو دستگاه در برابر هم وجود داشته
باشد: دستگاه پیامبران و دستگاه شیاطین انس و جن.
عضو خبرگان رهبری با اشاره به لزوم انتخاب راه صحیح برای رسیدن به کمال
گفت: خداوند حداکثر اختیار را به انسان داده است و حتی قرآن که کتاب هدایت
است، بر اثر استفاده نادرست و تفسیر به رأی میتواند برای عدهای وسیله
گمراهی باشد. از همینرو شیاطین انسی مانند مرتاضها از قدرتی برخوردارند
که میتوانند به کمک آن دیگران را بفریبند؛ اما مردم باید با انتخاب صحیح
سعی کنند از دام شیاطین رها شوند و با استفاده از اسباب هدایت راه درست را
پیدا کنند.
وی با اشاره به داستان گوساله سامری و نقش آن در گمراهی بنیاسرائیل گفت:
طبق روایات هر اتفاقی که برای بنیاسرائیل افتاده، برای امت اسلام هم رخ
میدهد. پس باید بدانیم که همواره سامریهایی هستند که میتوانند ما را
بفریبند.
آیتالله مصباح یا اشاره به این که تعداد کمی از مردم از وقایع و
داستانها عبرت میگیرند، گفت: بحمدالله شیعیان بیش از سایرین از این
وقایع درس گرفتهاند؛ به ویژه در جریان تعیین خلیفه، زمانی که بسیاری از
افراد پس از رحلت پیامبر اسلام(ص) واقعه غدیر خم را که تنها هفتاد روز از
آن گذشته بود فراموش کرده بودند.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: برای هدایت ابتدا باید از
عقل استفاده کنیم و سپس قرآن و کلمات معصومین(ع) را با مراجعه به اهل علم و
متخصصان مسایل دینی، یعنی فقها، فرا بگیریم.
وی با اشاره به اینکه نمیتوان دین را از غیر متخصص در امور دینی یاد
گرفت، گفت: دین را باید به کمک علما از قرآن و کلمات معصومین آموخت؛ نه از
مرتاض و جنگیر؛ و با استناد به اینکه برخی افراد کارهایی میکنند که
دیگران از انجام آن عاجزند، نمیتوان برای شناخت دین به آنها مراجعه کرد.
این استاد فلسفه و تفسیر با تأکید بر اینکه شناخت راه سعادت در گرو فهم
صحیح از دین به وسیله عقل، قرآن، پیامبر و معصومین ـصلواتالله علیهم
اجمعینـ و علماست، گفت: فقها وارثان قرآن و معصومین(ع) هستند و اگر کسی
به دستور غیر خدا عمل کند، در حقیقت به شرک در ربوبیت تشریعی گرفتار شده
است.
وی در پایان با بیان اینکه اگر فهمیدیم مسألهای حق است باید تا آخر بر آن
پافشاری کنیم، خاطرنشان کرد: اگر پس از بررسی ادله ولایت فقیه به حقانیت
آن پی بردیم، باید پای آن بایستیم و بدانیم که مخالفت با ولیفقیه مخالفت
با ائمه و بر اساس روایات در حد شرک بالله است.