حکم تاریخی حضرت امام خمینی مبنی بر ارتداد سلمان رشدی

احمد سلمان رشدی (متولد ۱۹ ژوئن ۱۹۴۷ میلادی در بمبئی هند)، در یک خانواده مسلمان به دنیا آمده است. پدر او بازرگانی هندی است. سلمان رشدی در دانشگاه کمبریج انگلستان تحصیل کرده است. وی تا به حال چندین بار ازدواج کرده است.

پنجمین اثر او کتاب آیات شیطانی است که در کشورهای ایران، هند، پاکستان، بنگلادش، مصر و آفریقای جنوبی رسماً ممنوع اعلام شده است.

امام خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در ۱۴ فوریه ۱۹۸۹ (۲۵ بهمن ماه) حکم قتل سلمان رشدی را صادر کرد و این فتوا تا به امروز بر قوت خود باقی است. رهبر معظم انقلاب نیز در سال ۱۳۸۳ حکم امام خمینی را غیر قابل تغییر خواند.

حکم تاریخی حضرت امام خمینی مبنی بر ارتداد سلمان رشدی
بسمه تعالی
انا لله و انا الیه راجعون
به اطلاع مسلمانان غیور سراسر جهان می‌رسانم مؤلف کتاب «آیات شطانی» که علیه اسلام و پیامبر و قرآن، تنظیم شده است، همچنین ناشرین مطلع از محتوای آن، محکوم به اعدام می‌باشند. از مسلمانان غیور می‌خواهم تا در هر نقطه که آنان را یافتند، سریعا آن‌ها را اعدام نمایند تا دیگر کسی جرأت نکند به مقدسات مسلمین توهین نماید و هر کس که در این راه کشته شود، شهید است انشاءالله. ضمنا اگر کسی دسترسی به مؤلف کتاب دارد ولی خود قدرت اعدام او را ندارد، او را به مردم معرفی نماید تا به جزای اعمالش برسد. والسلام علیکم و رحمة الله وبرکاته

صحیفه امام، ج‏۲۱، ص: ۲۶۳
زمان: ۲۵ بهمن ۱۳۶۷/ ۷ رجب ۱۴۰۹
مکان: تهران، جماران‏
مخاطب: مسلمانان جهان‏

اطلاعیه دفتر امام در وجوب قتل سلمان رشدى و عدم امکان توبه
بسمه تعالى‏
رسانه‏‌هاى گروهى استعمارى خارجى به دروغ به مسئولین نظام جمهورى اسلامى نسبت مى‏دهند که اگر نویسنده کتاب آیات شیطانى توبه کند حکم اعدام درباره او لغو مى‏گردد. امام خمینى- مدّ ظلّه- فرمودند:
این موضوع صد در صد تکذیب مى‏گردد. سلمان رشدى اگر توبه کند و زاهد زمان هم گردد، بر هر مسلمان واجب است با جان و مال تمامى همّ خود را به کار گیرد تا او را به دَرک واصل گرداند.
حضرت امام اضافه کردند:
اگر غیر مسلمانى از مکان او مطلع گردد و قدرت این را داشته باشد تا سریع‌تر از مسلمانان او را اعدام کند، بر مسلمانان واجب است آنچه را که در قبال این عمل مى‏خواهد به عنوان جایزه و یا مزد عمل به او بپردازند.

صحیفه امام، ج‏۲۱، ص: ۲۶۸
زمان: ۲۹ بهمن ۱۳۶۷/ ۱۱ رجب ۱۴۰۹
مکان: تهران، جماران‏
مخاطب: ملت مسلمان ایران و مسلمانان جهان‏

بازتاب بین‌المللی فتوای قتل سلمان رشدی بازتاب صدور فرمان قتل سلمان رشدی توسط امام خمینی در میان افراد مختلف متفاوت بود. در این میان برخی از مسلمانان بخصوص در پاکستان با برگزاری تظاهراتی به حمایت از فتوای قتل سلمان رشدی توسط امام خمینی اقدام کردند. توزیع این کتاب خشم مسلمانان جهان را بر انگیخت. در مهرماه سال ۱۳۶۷، مسلمانان هند و پاکستان با تظاهرات علیه سلمان رشدی که خود هندی الاصل و تبعه انگلیس بود، نفرت خود را از انتشار کتاب آیات شیطانی اعلام کردند.

در ۲۵ دی ۱۳۶۷، مسلمانان شهر برادفورد انگلیس، نسخه‌هایی از آیات شیطانی را سوزاندند و در ۲۴ و ۲۵ بهمن‌‌ همان سال در جریان تظاهرات مردم پاکستان و هند علیه این کتاب، دست کم هفت نفر کشته شدند. اما کشورهای اروپایی و آمریکا یکپارچه صدور فتوای قتل توسط رهبر جمهوری اسلامی را محکوم کردند.

سفرای تمام کشورهای اروپایی از سوی دولت متبوعشان فراخوانده شدند اما پس از مدتی بدون اینکه از آن‌ها خواسته شود به ایران بازگشتند.

از سوی دیگر تعدادی از دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در اروپا، از کشورهای محل تحصیل خود اخراج گردیدند.

درپی صدور فتوای قتل توسط امام امت اسلامی و اعلام آمادگی برخی مسلمانان در نقاط مختلف جهان، وزارت کشور انگلستان مسئولیت حمایت از سلمان رشدی که شهروندی و اقامت انگلستان را داشت، برعهده گرفت و با گماردن محافظان دولتی از وی حمایت کرد.

محافظت از او پس از صدور حکم حضرت امام بر عهده «اسکاتلند یارد» (پلیس انگلیس) قرار گرفت. هزینه‌های محافظت از او در سال بین یک تا ۱۰ میلیون پوند تخمین زده می‌شود؛ در حدی که یکبار شاهزاده چارلز (ولیعهد انگلستان) اعلام کرد: «سلمان رشدی سرباری پر خرج برای مالیات دهندگان انگلیسی است.»

همچنین شرکت هواپیمایی «بریتیش ایر ویز» حضور رشدی را در هواپیماهای خود تا سال ۱۹۹۸ ممنوع اعلام کرده و شرکت هواپیمایی «ایرکانادا» چند سال پیش سفر رشدی را با پروازهای خود غیرممکن اعلام نمود.

تنها دو سال پس از صدور حکم اعدام بود که سلمان رشدی جرأت سفر به خارج انگلستان را پیدا کرد و با یک هواپیمای جنگی در سال ۱۹۹۱ میلادی برای سخنرانی به دانشگاه کلمبیا در آمریکا رفت و برگشت.

دریافت لقب شوالیه
رشدی در ژوئن سال ۲۰۰۷، از الیزابت دوم، ملکه پادشاهی متحده، به پاس خدماتش به عالم ادبیات، لقب شوالیه دریافت کرد. دولت بلر نام سلمان رشدی نویسنده کتاب توهین آمیز آیات شیطانی را به فهرست کسانی افزود که از ملکه انگلیس لقب شوالیه دریافت کردند. به این ترتیب نام سلمان رشدی که در کتاب خود به دین اسلام و پیامبر آن توهین و احساسات صد‌ها میلیون مسلمان در جهان را جریحه دارد ساخته است در ردیف مفاخر بریتانیا به ثبت رساند.

دولت بلر سلمان رشدی را به دلیل آنچه خدمات وی به ادبیات خوانده مستحق دریافت چنین لقبی معرفی کرده است ولی از دیدگاه جامعه جهانی رشدی نه یک نویسنده آثار ادبی بلکه خالق کتاب توهین آمیز درمورد مقدسات دین اسلام است.

این اقدام باعث واکنش‌های گسترده‌ مثبت و منفی در کشورهای مختلف ازجمله در برخی محافل داخلی انگلیس شد.

در همین ارتباطات سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با محکوم کردن این اقدام، در کنفرانسی خبری در تهران گفت: «مدال دادن به یکی از منفور‌ترین چهره‌ها در جهان اسلام، نمونه بارزی از ضدیت با اسلام در میان مقامات ارشد بریتانیاست».

پیش فروش ساندیس‌های راهپیمایی ۲۲ بهمن

یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید کننده آبمیوه در ایران که محصولات آن با نام «ساندیس» توزیع می‌گردد. اخیرا به بخش خصوصی واگذار شده است، طی صدور بیانیه‌ای نسبت به محصول خود نکاتی را متذکر شده است؛ همچنین از این طریق اقدام به پیش فروش «ساندیس» برای راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال نموده است.

به گزارش خبرگزاری چیز نیوز و به نقل از روابط عمومی شرکت ساندیس، این شرکت طی بیانیه‌ای که به مناسبت فرارسیدن سالروز انقلاب اسلامی ایران صادر نموده است، بر تاثیرگذاری ساندیس در راهپیمایی‌های مردمی و حضور هرچه بیشتر آن‌ها به واسطه علاقه به ساندیس اشاره کرده و راه حل جدیدی برای بهره‌مندی مردم از محصولات این شرکت ارائه کرده است.

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

بسمه تعالی
ایرانیان عزیز، سالهاست که در کنار شما و با شعار «هر ایرانی، هر راهپیمایی، یک ساندیس» همراه با شما در روزهای سخت انقلاب و نظام بوده‌ایم و همگان به نقش محصولات ما در راهپیمایی‌های میلیونی شما امت حزب الله پی برده‌اند. اکنون با فرارسیدن سالروز انقلاب اسلامی ایران و در جهت کمک به حضور انبوه جمعیت مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن چند نکته در مورد ساندیس‌های شرکت ما حائز اهمیت است که مختصرا به عرض می‌رسانیم.

دانشمندان غربی نه، بلکه دانشمندان شرقی غرب زده، طی تحقیقات خود به این نتیجه رسیده‌اند که توزیع ساندیس در بین مردم حاضر در راهپیمایی به تعداد شرکت کنندگان آن افزوده و

بحران مالی، اقتصاد آمریکا

بحران مالی، اقتصاد آمریکا را در مرحله سقوط قرارداده است. این جمله نتیجه گزارش مؤسسه ملی پژوهش های اقتصادی آمریکا است.

کاریکاتور: قیام ملت مصر

رسانه‌های جهان عرب هر روز ایده‌های انتقادی خود درباره مسائل مختلف داخلی، منطقه‌ای و بین المللی را در قالب کاریکاتور بیان می‌کنند که به برخی از این کاریکاتور‌ها اشاره می‌شود. در کاریکاتورهای امروز قیام ملت مصر علیه مبارک و رسوایی تشکیلات خودگردان در پی افشاگری الجزیره بیشترین توجه رسانه‌های عربی را به خود اختصاص داده است.

دومینوی سقوط؛ اول بن علی بعد مبارک!

روزنامه العرب الیوم امروز به دومینوی سقوط حاکمان دیکتاتور جهان عرب اشاره دارد که پس از سقوط «زین العابدین بن علی» در تونس، به سراغ رژیم مبارک در مصر رفته است.

زبان جدید کشف شده در مصر؛ هیروگلیف اعتراض


ادامه مطلب ...

خیانت توقف ساخت پالایشگاه در دولت خاتمی


توقف ساخت پالایشگاه در کشور از سال 77 با این توجیه که این فعالیت مقرون به‌صرفه نیست، متوقف شد. بیژن زنگنه وزیر اسبق نفت حتی در آذر ماه 87 نیز بار دیگر از این سیاست دولت وقت دفاع و در پاسخ به اصرار خبرنگاری که واردات روزانه 20 میلیون لیتر بنزین را یک تهدید بالقوه در جهت استفاده ابزاری در بخش تحریم‌ها علیه ایران می‌دانست، اظهار عقیده کرد که خودکفایی در محصولاتی مانند بنزین که با امنیت ملی ارتباط دارد، معنا دارد نه بنزین.

ادامه مطلب ...

پاسخ جالب امام به خبرنگار زن در نوفل لوشاتو

سوم بهمن سال 1357 یک خبرنگار زن در گفت‌وگو با امام خمینی اظهار داشت: چون مرا به عنوان یک زن پذیرفته اید، این نشان دهندۀ این است که نهضت ما یک نهضت مترقی است؛ اگرچه دیگران سعی کردند نشان دهند که عقب مانده است. فکر می­کنید به نظر شما آیا زنان ما باید حتماً حجاب داشته باشند؟ مثلاً چیزی روی سر داشته باشند یا نه؟

به گزارش رجانیوز، پاسخ جالب وهوشمندانه امام راحل می‌تواند برای سیاستمداران یک درس باشد. ایشان خطاب به این خبرنگار گفتند:

- اینکه من شما را پذیرفته ام، من شما را نپذیرفته ام! شما آمده اید اینجا و من نمی دانستم که شما می خواهید بیایید اینجا! و این هم دلیل بر این نیست که اسلام مترقی است به مجرد اینکه شما آمدید اینجا!  اسلام مترقی است. مترقی هم به این معنی نیست که بعضی زنها یا مردهای ما خیال کرده اند. ترقی به کمالات انسانی و نفسانی است، و با اثر بودن افراد در ملت و مملکت است نه اینکه سینما بروند و دانس بروند. و اینها ترقیاتی است که برای شما درست کرده اند و شما را به عقب رانده اند؛ و باید بعداً جبران بکنیم. شما آزادید در کارهای صحیح. در دانشگاه بروید و هر کاری که صحیح است بکنید؛ و همه ملت در این زمینه ها آزادند. اما اگر کاری خلاف عفّت بکنند و یا مضر به حال ملت -خلاف ملیت- بکنند، جلوگیر می­شود؛ و این دلیل بر ترقی اسلام است.
صحیفه امام، جلد پنجم، صفحه ۵۲۰-۵۲۱.

مصاحبه جنجالی خاتمی و شبی که رحیم‌پور تا صبح نخوابید +فیلم

شبکه ایران: نقش آفرینی رئیس بنیاد باران در سطح رهبری جریان فتنه 88 باعث شد که بار دیگر پرونده عملکرد او در دولت اصلاحات بازگشایی شود.

از جمله مواردی که مورد توجه مجدد بخشی از کارشناسان سیاسی قرار گرفت، سیاست خارجی این دولت و بویژه رویکرد شخص سید محمد خاتمی در مواجهه با غرب بود.

آقای خاتمی در پیگیری آنچه "تعامل" و "تنش زدایی" در سیاست خارجی می نامید، ارتباط جدیدی را با غرب و بویژه آمریکا بنیان نهاد که عملا به چشم پوشی از اندیشه های امام راحل در عرصه سیاست خارجی از جمله مقابله با استکبار جهانی، حمایت از ملت های مظلومان و اقتدار در برابر زورگویان و... انجامید. به گفته خاتمی این رویکرد از "تنش زایی" ممانعت می کرد.

او حتی در ابتدای دوران اصلاحات، در مصاحبه ای با کریستین امانپور، خبرنگار ایرانی تبار شبکه آمریکایی سی ان ان، مردم آمریکا را بسیار "متمدن" و شکل گیری تمدن آمریکایی را محصول مجاهدت ها و "شهادت" کسانی مانند آبراهام لینکلن(رئیس جمهور مقتول آمریکا) دانسته بود!

این سخنان تامل برانگیز آقای خاتمی موجی از انتقادات حامیان انقلاب اسلامی را به همراه داشت.

دکتر حسن رحیم پور ازغدی، از کارشناسان جامعه شناسی و اساتید دانشگاه، روایتی قابل تاملی را از این مصاحبه رئیس بنیاد باران بیان کرده است.

او که خود شاهد مصاحبه خاتمی با شبکه آمریکایی سی ان ان و تعریف و تمجید های وی از آمریکا بوده، در جمع کارگزاران وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در خرداد امسال، مصاحبه خاتمی را این گونه روایت می کند.

آقای رحیم پور البته در این فیلم از آقای خاتمی اسمی نمی برد اما می گوید که آن شبی که سخنان خاتمی را شنیده از شدت خشم و ناراحتی نتوانسته است تا صبح بخوابد و بارها به یاد سخنان امام راحل درباره شیوه برخورد با استکبار افتاده است.

او همچنین می گوید که اعتراض خود را به خاتمی انتقال داده است.

 


مخاطبان محترم می توانند این فیلم را از اینجا دانلود کنند.

اما رئیس بنیاد باران در حالی در مصاحبه با کریستین امانپور مردم آمریکا را بسیار متمدن و شکل گیری تمدن آمریکایی را محصول "مجاهدت ها" و "شهادت" ها دانست که چند سال پیش از آن، تأکید کرده بود مردم آمریکا "بی فرهنگ ترین" مردم جهان و تمدن آمریکایی محصول مهاجرت جمعی از دون پایه ترین مردم اروپا به این کشور است.(مجله بیان در سال 1370)