ایالات متحده آمریکا و حقوق بشر

مقدمه
باوجود اختلاف‌نظر بر سر مبانی و بعضی مصادیق حقوق بشر، در میان فرهنگ‌ها، ادیان و ملت‌ها درمورد بعضی از مصادیق نقض حقوق انسان‌ها مانند سلب حیات غیرقانونی، محاکم ناعادلانه، تجاوز به حریم خصوصی قانونی افراد و ... اجماع وجود دارد به‌‌گونه‌ای که دولت‌ها نیز جلوگیری این‌گونه موارد را بدون هیچ قید و شرطی درقالب کنوانسیون‌های حقوق بشری پذیرفته‌اند. آنچه در این گزارش به‌عنوان مصادیق نقض حقوق بشر توسط آمریکا اشاره می‌شود نیز برخلاف رویه این کشور که در گزارش‌های خود علیه سایر کشورها بر روی مصادیق اختلافی متمرکز می‌شود تنها شامل مواردی است که تمامی دولت‌ها و ازجمله خود این کشور انجام آن‌را به‌عنوان نقض حقوق بشر درقالب تعهدات بین‌المللی پذیرفته‌اند. همچنین ذکر این نکته لازم است رابطه آمریکا با حقوق بشر تنها در نقض مستقیم حقوق بشر خلاصه نمی‌شود. به‌همین دلیل با نگاهی جامع به مسئله، می‌توان رابطه این کشور با مقوله حقوق بشر را در بخش بررسی نمود:


1. نحوه پیدایش ایالات متحده آمریکا
2. وضعیت حقوق مردم آمریکا
3. آمریکا و نقض سیستماتیک (سازمان‌دهی شده) حقوق بشر
4. آمریکا و تفسیر یکجانبه از حقوق بشر
5. آمریکا و سوء‌استفاده از حقوق بشر
6. آمریکا و نقض حقوق شهروندی
7. آمریکا و نقض حقوق بشر دوستانه
8. آمریکا و حمایت از نقض حقوق ملت‌ها

1. چگونگی پیدایش ایالات متحده آمریکا (حقوق بومیان)
متأسفانه یکی از اقدامات کاشفان اروپایی آمریکا که برای مردم این کشور به‌عنوان قهرمان شناخته شده‌اند، کشتار سرخپوستان و بومیان ساکن این سرزمین بوده است که از آن به‌عنوان طولانی‌ترین نسل‌کشی تاریخ یاد کرده‌اند. نحوه قتل‌عام و شکنجه این بومیان آنچنان وحشیانه است که شاید در طول تاریخ بی‌نظیر باشد. کتاب‌ها و خاطرات موجود درمورد نحوه این شکنجه‌ها، کوره‌های آدم‌شوری، تغییر جایزه برای سرخپوستان توسط دادگاه‌های آمریکا، نازا کردن آنان  و ... به‌خوبی نشان می‌دهد که تشکیل این کشور برپایه نقض حقوق بومیان آن بوده است.

2. وضعیت کلی مردم آمریکا (حقوقی)
طبق آخرین گزارش سالیانه درخواست امور خارجه چین درمورد نقض حقوق بشر در آمریکا (2008)
ـ ساکنین 12 سال و بالاتر در آمریکا 23 میلیون جرم خشونت‌آمیز یا دزدی را تجربه کرده‌اند،
ـ در آمریکا هر 31 دقیقه یک قتل، هر 5/8 دقیقه یک تجاوز به عنف و هر 5/14 ثانیه یک سرقت اتفاق می‌افتد،
ـ حدود 200 میلیون اسلحه شخصی که مالکیت شهروندان آمریکایی می‌باشد؛
ـ 35/1 میلیون دانش آموزی دبیرستانی حداقل یک بار با اسلحه زخمی‌شده یا مورد تهدید قرار گرفته‌اند.
ـ در سال تحصیلی 2007-2008، 34 دانش‌آموزی مدرسه دولتی شیکاگو کشته شدند.

3. آمریکا و نقض سیستماتیک (سازمان‌دهی شده) حقوق بشر
نقض حقوق توسط مأموران یا مقامات هر کشوری ممکن است اتفاق بیفتد، اما آنچه شاخص میزان تعهد یک کشور در رعایت حقوق بشر است، نحوه برخورد دستگاه قضایی و مقامات رده‌بالای آن کشور با چنین اقداماتی است. در صورتی‌که پس از اطلاع مقامات یک کشور از نقض حقوق بشر و درجایی که امکان برخورد با عاملان و آمران آن وجود دارد، هیچ‌گونه اقدامی صورت نگیرد می‌توان نتیجه گرفت که نقض حقوق بشر در این کشور موردی اتفاقی نبوده بلکه سیاست دائمی آن است. شواهد متعددی نشان‌دهنده آن است که چنین سیاستی در کشور آمریکا وجود دار که به یک نمونه اشاره می‌شود:
باراک‌اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، اعلام کرد افسران سازمان سیا را که در بازجویی‌های خشن و دردناک مظنونان تروریسم دست داشته‌اند، مورد پیگرد قانونی قرار نخواهد داد. از نظر وی «چون مأمورین سیا مطابق توصیه‌های قانونی زمان عمل کردند نباید محاکمه شوند». همچنین اضافه کرد که: «... صرف وقت کردن درجهت سرزنش گذشته‌ها چیزی را حل نمی‌کند».
در یادداشت‌های دادگستری آمریکا در زمان جرج‌بوش آورده است: «عریان کردن اجباری، زدن ضربه به‌صورت و شکم، دستکاری در تغذیه افراد، کوبیدن به دیوار کاذب، بستن افراد با زنجیر در حالت دردناک و استفاده از حشرات قطعاً شکنجه به حساب نمی‌آیند».
در چهار یادداشتی که از سال 2002 تا 2005 تهیه شده‌اند، کارشناسان حقوقی وزارت دادگستری دولت بوش، به زبان حقوقی و حرفه‌ای برای «سیلی زدن، زنجیر کردن دست و پای زندانیان، القای حس خفگی با آب» و سایر رفتارهای غیرانسانی در جریان بازجویی توصیه قانونی فراهم کرده‌اند.

4. آمریکا و تفسیر یکجانبه از حقوق بشر
چندی پیش یک سازمان غیردولتی مدافع حقوق (هم‌جنس‌بازان با فشار آمریکا به‌عنوان مقام مشورتی سازمان ملل پذیرفته شد و این اقدام از سوی رئیس‌جمهور این کشور به‌عنوان گامی برای نزدیک شدن سازمان ملل به آرمان‌هایی که براساس آنها بناشده‌اند و از سوی نماینده دائم این کشور در سازمان ملل به‌عنوان «تبلور پیشرفت اصول اعلامیه جهانی حقوق بشر! تعبیر گردید.
کاملاً آشکار است که رئیس‌جمهور این کشور خود را نماینده ملل متحد دانسته و از جانب آنان سخن می‌گوید و نماینده این کشور درصدد تحمیل تفسیر خویش بر اعلایمه جهانی حقوق بشر است، حال آنکه از ماده (16) این اعلامیه چنین برداشت می‌شود که خانواده تنها متشکل از «زن و مرد» می‌باشد. به‌نظر می‌رسد که هدف از ایجاد یکسری حقوق جعلی! از سوی سردمداران این کشور، منحرف نمودن ملت‌ها و دولت‌ها از پیگیری حقوق اصلی و اساسی خویش باشد. نمونه دیگری از این تفاسیر را می‌توان در جعل اصطلاحاتی چون دفاع پیش‌دستانه و ... یافت که بهانه‌ای برای حمله به کشورهایی چون عراق و ... شدند.

5. آمریکا و سوء‌استفاده از حقوق بشرمتأسفانه سردمداران آمریکا، همواره از حقوق بشر به‌عنوان ابزاری برای سرکوب ملت‌هایی که به‌نوعی برای منافع این دولت خطرناک به‌شمار می‌روند، استفاده نموده‌اند.
تبلیغات منفی علیه کشورهای اسلامی به‌ویژه زیر سؤال بردن احکام نورانی اسلام، حمله به کشورهایی چون افغانستان و پاکستان و عراق و کشتار غیرنظامیان به بهانه دفاع از حقوق بشر، دستگیری مسلمانان به‌ بهانه مبارزه با تروریسم و نمونه‌ای از این اقدامات می‌باشند.

6. آمریکا و نقض حقوق شهروندی
به‌دلیل موارد متعدد از نقض حقوق شهروندان آمریکایی تنها به چند نمونه اشاره می‌شود.
ـ تجاوز جنسی به مهاجران در بازداشت‌‌گاه‌های آمریکا (از دیده‌بان حقوق بشر 5/6/1389)
ـ اعدام خبرنگار سیاهپوست آمریکایی به‌دلیل قتل غیرعمد (خبرگزاری فارس از پایگاه اینترنتی آزاد کندی» 3/8/1389)
ـ اعدام افشاکنندگان جنایات جنگی آمریکا (خبرگزاری فارس از پایگاه خبری «گلوبال ویسرچ» 12/7/1389)
ـ پلیس به بچه‌های 6 ساله دستبند آهنی زده و آنها را به زندان می‌اندازد.                                
ـ آمریکا هرگونه اظهار نظر جدای از سیاست رسمی را تنبیه و توبیخ می‌کند (خبرنگاری فارس از نشریه آمریکایی «فارن پالیسی ژورنال»، 2/5/1389)
ـ ‌حریم خصوصی در ایالات متحده دیگر مفهومی ندارد (خبرگزاری فارس از پایگاه خبری «وال‌استریت ژورنال» 3/5/1389)
ـ غیربین‌الملل آزار و اذیت مسلمانان در آمریکا را محکوم کرد (خبرگزاری فارس، 20/6/1389).
ـ آزار و اذیت جنسی، شکنجه و 86 سال حبس برای زن دانشمند پاکستانی در آمریکا (خبرگزاری فارس، 17/7/1389).
ـ جاسوسی آمریکا در شبکه‌های اجتماعی رسماً افشا شد (خبرگزاری فارس، 23/7/1389).
ـ اعدام زن آمریکایی دارای اختلال حواس (خبرنگاری فارس، 7/1389).

7. آمریکا و نقض حقوق بشر دوستانه
کشور آمریکا در نقض حقوق بشر ید طولایی دارد که ذکر تمام موارد آنها در این مختصر ممکن نیست و لذا تنها به چند مورد از آنها اشاره می‌شود:
ـ به‌دلیل استفاده آمریکا از اورانیوم غنی‌شده در سلاح‌ها، تولد انسان سالم تا سه نسل آینده در عراق غیرممکن است (خبرگزاری فارس، 6/5/1389)
ـ گزارش شکنجه‌های جسمی و روحی در یک زندان مخفی آمریکا در افغانستان (خبرگزاری فارس، 26/7/1389)
ـ کشتن افغان‌ها و جمع‌آوری اسکلت انگشتان و کاسه سر آنها توسط نیروهای آمریکایی برای سرگرمی (خبرگزاری فارس، 12/7/1389)

8. آمریکا و حمایت از نقض حقوق ملت‌ها
آمریکا غیز از نقض سیستم حقوق بشر، با حمایت از کشورهای ناقض حقوق بشر مانند اسرائیل، انگلیس و دولت‌های کودتاگر در طول سالیان متمادی به‌عنوان دشمن شماره یک ملت‌ها شناخته می‌شود. حمایت از تجاوز عراق به ایران، سرکوب سازمان‌های آزادی‌بخش و سرنگونی دولت‌های برآورده از آرای مردم نشانگر مخالفت آشکار این دولت با دموکراسی است.
همچنین حمایت این کشور از گروه‌های تروریستی مانند سازمان مجاهدین خلق، طالبان و ... به‌خوبی دروغ بدن شعارهای مردم‌فریب آنان را برملا می‌سازد.
به‌کارگیری رسانه‌های تبلیغاتی جهت دخالت در امور داخلی کشورها، حمایت از تولید قاچاق مواد مخدر، استفاده ابزاری از زنان، رواج انحرافات اخلاقی منجر به تضعیف نهاد خانواده و اعمال خشونت علیه زنان و کودکان نمونه‌های دیگری از نقض حقوق بشر توسط دولت آمریکاست که بررسی تمام آنها در این مقال نمی‌گنجد.

نظرات 1 + ارسال نظر
همسنگر بسیجی دوشنبه 29 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 11:54 ب.ظ http://babayi-ke-shahid-shod.blogsky.com

سلام

سر بزنید.حتما.

معرفی یکی از شهدای اغتشاشات که هیچ جایی اسمش نیست. یاعلی منتطرم

موفق باشی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد