روحانی عقب نشینی‌های هسته‌ای دولت اصلاحات را "دستاورد" نامید

منبع: رجا نیوز

نام حسن روحانی بیش از همه پست و فعالیت هایی که داشته است، با توافق نامه های هسته‌ای "سعدآباد" و "پاریس" شناخته می‌شود، قراردادهایی که در میان سیاسیون "ترکمنچای سیاسی" لقب گرفته اند.

به گزارش رجانیوز، این صفت از آن رو به "نتیجه عقب‌نشینی های آقای روحانی" داده شده که در دوران دبیری او در شورای عالی امنیت ملی در دولت اصلاحات، جمهوری اسلامی در عرصه فناوری صلح آمیز هسته‌ای حتی تا حد تعطیلی آزمایشگاه‌ها و معادن هم پیش رفت.

با این حال این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اخیرا با اشاره تلویحی به مستندی درباره برنامه هسته ای و اظهارات کارشناسان این عرصه، گفته است که "برنامه هایی ساخته شده و یا سخنرانی هایی انجام شده که دستاوردهای گذشته را لجن مال کرده است."

گرچه آقای روحانی درباره آنچه دستاورد خوانده است، توضیحی نداده اما بعید به نظر می رسد که منظور او موضوعاتی چون "پذیرش پروتکل الحاقی که از معاهدات جنجالی و مداخله‌گر در امور داخلی کشورهاست"، "تعلیق داوطلبانه فعالیت‌های هسته‌ای بدون تعیین مدت زمانی مشخص" و "پلمپ تاسیسات هسته ای" و یا دیگر عقب نشینی های او و دولت اصلاحات از حق هسته ای ایران اسلامی باشد.

این عقب نشینی های بدون توجیه در زمینه حقوق هسته‌ای که بخش کوتاهی از آن در یک مستند از رسانه ملی پخش شد، حتی واکنش مقام معظم رهبری را نیز به دنبال داشت؛ ایشان در اواخر دولت اصلاحات در دیدار تعدادی از دانشجویان، اعلام کردند که همان زمان به مسئولین مذاکره کننده هشدار داده شده بود که اگر وضعیت به همین صورت پیش برود، شخصا وارد این مساله خواهند شد و جلوی تضییع شدن حقوق ملت ایران را می‌گیرند.

با این حال دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی که تریبون ویژه نامه نوروزی روزنامه همشهری، ارگان وابسته به شهرداری تهران را در اختیار خود دیده است، بدون اشاره به این موضوعات، حتی از دیپلماسی فعال دولت نهم و دهم در مقابله با رژیم صهیونیستی و غرب از جمله طرح موضوع "نفی هلوکاست" انتقاد کرده است.

او در پاسخ به این سوال جهت دار ویژه نامه شهردار تهران که آیا در مورد طرح مباحثی مانند نفی هولوکاست و گرفتن خسارت جنگ جهانی دوم، هماهنگی هایی در شورای امنیت ملی شده بود؟، بدون اشاره به انفعال غرب در برابر ایران و پیشرفت های مختلف هسته ای کشورمان، مدعی شد: طرح برخی از مسایل در سال های اخیر برخی دشمنان و برخی کشورهای دیگر را تحریک کرده است، اما سود و دستاوردی را برای ما نداشته است.

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی در همین راستا به دعوت نشریه مثلث، دیگر نشریه وابسته به شهرداری تهران هم، پاسخ مثبت داده و در سخنانی جالب به انتقاد از سیاست هسته ای دولت پرداخته و به این نشریه گفته است "می بایست در زمینه دیپلماسی فعال تر بودیم."

این ادعا در حالی از سوی حجت الاسلام روحانی مطرح شده که فشارهایی که در نتیجه سیاست خارجی فعال دولت نهم به غرب و رژیم صهیونیستی وارد شده، به اندازه‌ای بوده است که سران و رسانه های این کشورها در جریان انتخابات ریاست جمهوری دهم، سیاست "نه احمدی نژاد" را در پیش گرفتند.

رسانه های غربی و صهیونیستی در حرکتی تامل برانگیز مخاطبان خود را به حضور در انتخابات تشویق می کردند اما در عین حال مبنای رویکرد خود را بر سیاست "نه احمدی نژاد" گذاشته بودند چرا که ادامه سیاست های دولت نهم را با ادامه فشارهای سیاسی به خود، مساوی می دانستند.

البته این موضوعات هرگز باعث نشده که آقای روحانی دست از انتقاد از سیاست خارجی دولت و تمجید از رویکرد خود و دولت اصلاحات بردارد.

در راستای همین مواضع دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی بود که ابوالفضل ظهره‌وند، دیپلمات ارشد ایران و کارشناس مسائل هسته‌ای در واکنش به اظهارات روحانی که از دوران مدیریتش به عنوان "نقطه بسیار مطلوب" در فعالیت هسته‌ای صلح آمیز کشورمان نام برده بود، او را "متوهم" دانست و گفت: در زمانی که آقایان مسئولیت پرونده هسته‌ای کشورمان را برعهده داشتند در حال رفتن به سمتی بودیم که در سایه آن کل فعالیت های هسته‌ای مان متوقف و به طور کامل از بین می رفت و اگر ورود رهبر معظم انقلاب به موضوع نبود، امروز ما اساسا مسئله ای تحت عنوان مسئله هسته‌ای در دستور کار نداشتیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد