سروش:نظریه ولایت فقیه آیت‌الله خمینی از ابتدا غیراخلاقی بود

منبع: رجانیوز

عبدالکریم سروش، پدر تئوریک اصلاح‌طلبان که در محافل علمی به فیلسوف لمپن معروف است و طی سال‌های اخیر مواضع‌اش درباره نبوت، امامت و مهدویت مورد اعتراض برخی مراجع تقلید مانند آیت‌الله مکارم شیرازی و آیت‌الله جعفر سبحانی قرارگرفت، در گفت‌وگو با یک سایت اینترنتی به بیان آخرین نظریاتش درباره فقه و ولایت فقیه پرداخته است.

به گزارش رجانیوز، سروش با توهین به امام خمینی طرح نظریه ولایت فقیه از سوی ایشان را غیراخلاقی دانسته و ادعا کرد که فقه اسلامی و به تبع آن فقه جعفری، محدودتر از آن خواهد بود که بتوانیم همه قوانین را از آن استخراج کنیم.

وی در ادامه جدیدترین اظهارات موهن خود گفت: تئوری ولایت فقیه، عین استبداد دینی است. با این تئوری اصولا نمی توان نظم دموکراتیک به وجود آورد. حتی هیچ کس نمی تواند در ذیل تئوری ولایت فقیه، عدالت بورزد . تئوری ولایت فقیه آیت‌الهم خمینی از همان آغاز یک تئوری غیراخلاقی بود ولی در عمل هم خوشبختانه ماهیت خودش را نشان داد و اکنون بیش از گذشته با تجربه تلخ جمهوری اسلامی مشخص شده که تئوری ولایت فقیه، تئوری عدالت‌ورزانه‌ای نبوده و نیست.

سروش همچنین در ادامه با ادبیات مشابه اکبر گنجی گفت: در ایران هم احمدی‌نژادیسم و فرقه‌های شدیدا خرافی و قصه مهدویت، همیشه در جامعه بوده است و حتی در گذشته‌های دور از این افراطی‌تر هم بوده است اما امروز آنها به قدرت رسیده‌اند و زشتی‌شان چندین برابر شده است. اگر ما یک جامعه آزاد داشته باشیم که افراد وقتی روی ترازو جامعه قرار میگرند عیار واقعی شان بدست آید، این جریانات و افراد هرگز مجال حضور نمی‌یابند و همچنان در حاشیه خواهند ماند.

این اظهارات سروش در حالی بیان می شود که در انتخابات گذشته مهدی کروبی سروش از مهدی کروبی حمایت کرد و کروبی نیز در یکی از سخنانش این فیلسوف لمپن را حامی کیفی خود دانسته است. همجنین از اعتراض موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی به این اتهام خبری در دست نیست.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد