چرا موسوی از غار بیرون آمد؟

واکنش‌های فعالین رسانه‌ای به ادعای میرحسین موسوی مبنی بر اینکه طی مدت 20 سال گوشه‌گیری رسانه‌ها حتی یک بار سراغ من نیامدند، همچنان ادامه دارد و افرادی که طی این سال‌ها، تلاش‌های ناکامی برای گفت‌وگو با نخست‌وزیر دهه‌ی 60 داشته‌اند، با انتشار اسناد و خاطرات خود به این دروغ آقای موسوی برای توجیه انزوای 20 ساله پاسخ می‌دهند.

به گزارش رجانیوز، در جدیدترین نمونه، وحید جلیلی سردبیر سابق ماهنامه سوره و سردبیر فعلی ماهنامه راه، 3 مکاتبه‌ی خود با موسوی را در اختیار خبرنگار ما قرار داد.

بر مبنای این مکاتبات در تاریخ‌های 26 شهریور 84، 9 مهر 84 و 21 اسفند 87 درخواست مصاحبه از موسوی مطرح شده که وی به هیچ‌یک از این نامه‌ها پاسخ مثبت نداده است.

این در حالی است که میرحسین موسوی گفته بود: در طول مدت این چند سال رسانه‌هایی که حتی همین امروز هم از نشان دادن برنامه کوچکی از من طفره می‌روند حتی یک بار هم به سراغ من نیامدند. شما به من می‌گویید که در این سال‌ها سکوت کردم ولی من به هیچ وجه سکوت نکردم بلکه در معرض محرومیت از فضای رسانه‌ای بودم ولی در حد محدودی که می‌توانستم، نظریات خود را صراحتاً بیان می‌کردم.

متن و تصویر این مکاتبات در ادامه آمده است:

--------------------------------------------------------------------------------

تاریخ: 26 شهریور 1384

باسمه تعالی

جناب آقای میرحسین موسوی

ریاست محترم فرهنگستان هنر

سلام علیکم

با توجه به گذشت 8 سال از ریاست حضرتعالی بر فرهنگستان هنر خواهشمند است وقتی را برای گفت وگو در زمینه عملکرد فرهنگستان مقرر فرمایید.

محوری های گفت‌وگو به قرار زیر است:

1- میزان انطباق سیاست ها و برنامه های فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی با دیدگاه های بنیانگذار جمهوری اسلامی درباره هنر (متن پیام امام به هنرمندان پیوست می باشد)

2- تفاوت های عملکرد فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی با دیدگاه های هنری و سیاست های فرهنگی رژیم سابق.

3- جایگاه عدالت خواهی و اسلام ناب در عملکرد 8 ساله مهندس میر حسین موسوی در فرهنگستان هنر.

با تشکر

وحید جلیلی

سردبیر ماهنامه سوره 26/6/84

--------------------------------------------------------------------------------

تاریخ: 9 مهر 1384

باسمه تعالی

برادر گرامی حضرت آقای مهندس میرحسین موسوی دامت برکاته

ریاست محترم فرهنگستان هنر

سلام علیکم

بنا به نامه رئیس دفتر آن جناب، آقای محمدی بخشمند در پاسخ به درخواست گفت و گوی مجله سوره، پی نوشت فرموده اید: "با تشکر معذورم". ضمن تجدید احترام و ارادت به محضر آن بزرگوار عرضه می دارد معمولاً واژه "معذور"، پسوند "مأمور" است و تا آنجا که ما می دانیم حضرتعالی در ریاست بر فرهنگستان هنر نه تنها "امربر" نبوده اید که به خاطر حسن شهرتتان و هیبت موجه و مکرمتان بسیار هم امیر بوده اید. به نظر می رسد ادعای معذوریت با توجه به مفهوم "مسئولیت" در جمهوری اسلامی چندان موجه نباشد.

تنزه طلبی و انزواگرایی نیز از ویژگی های عمده جریانی است که در قاموس حضرت امام(ره) با نام تحجر و قاعد شناخته می شود و با توجه به دغدغه های جدی حضرتعالی نسبت به جریان تحجر و تفکر متحجر دینی (که آخرین نمونه اش در بیانه دلسوزانه حضرتعالی در آستانه دور دوم انتخاب ریاست جمهوری رخ نمود)، انتظار است که این گوشه گیری تنزه طلبانه را کنار گذاشته و مشتاقان زیارت را ناامید نگذارید.

مضافاً آنکه بلاخره در "جمهوری" اسلامی که گروهی به دنبال تبدیل آن به دیکتاتوری دینی و حذف نظارت بر مسئولان و بستن فله ای مطبوعات و رسانه ها هستند، توقع پاسخگویی داشتن یک نشریه فرهنگی از یک مدیر که بیش از 10 سال در یک مسئولیت مستقر بوده و میلیاردها تومان از بودجه بیت المال با قلم او به مخارج فرهنگی تبدیل شده، چندان توقع بی‌جایی نیست و مطالبه عدالت و پاسخگویی مسئولان گامی جدی در مبارزه با سانسور، اختناق و دیکتاتوری است.

ضمن آنکه پرسش ما هم که طفل دبستان عدالتخواهی میر حسین موسوی هستیم، چندان پرسش غریبی نیست. سؤال ما از آن مظهر عدالتخواهی و مستضعف گرایی که در روزگاران درازی نقطه امید ما در مبارزه با ریاکاران و قاعدان بوده، این است که در مدت بیش از 10 سال ریاست بر فرهنگستان هنر چه تلاشی برای مبارزه با استضعاف هنرمندان انقلاب اسلامی و دمیدن روح تعهد در هنر و پرداختن به هنری که راه و رسم مبارزه با مستکبران را بیاموزد و نقاط کور معضلات را نشان بدهد، انجام داده اید.

زیاده عرضی نیست.

ارادتمند و ملتمس دعا

سردبیر ماهنامه سوره- 9/7/84

--------------------------------------------------------------------------------

تاریخ: 21 اسفند 1387

باسمه تعالی

جناب آقای مهندس موسوی

ریاست محترم فرهنگستان هنر

سلام علیکم

پیرو درخواست ناکام مانده مصاحبه با حضرتعالی در سال 1384، اکنون که بحمدالله قفل سکوت را شکسته‌اید، خواهشمند است وقتی را جهت گفت‌وگو پیرامون گفتمان انقلاب اسلامی در عرصه هنر و عملکرد فرهنگستان هنر در این زمینه در اختیار مجله فرهنگی- تحلیلی "راه" قرار دهید.

در صورت تمایل می توان بخشی از مصاحبه را نیز به شاخص های تحجر از دیدگاه حضرت امام(ره) اختصاص دهید.

با تشکر

وحید جلیلی

سردبیر "راه" 21/12/87

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد