دکتر امیر امامت
در برهه ای از تاریخ ، واژه امپریالیسم در ادبیات سیاسی به شدت خودنمایی می
کرد.در این ادبیات منظور از امپریالیسم قدرتی بود که با کنار زدن خرده
سرمایه داران دایما در حال بزرگتر شدن بود و می رفت تا همچون گلوله ای برفی
هر آنچه در راه خود می دید ببلعد و از این بلعیدن های پیاپی بزرگ و بزرگ
تر شود.بعدها این واژه با نام استکبار جهانی در ادبیات انقلاب اسلامی نیز
وارد شد و هنوز هم پس از 30 سال به کرات مورد استفاده قرار می گیرد. این
نوشتار با اذعان به نقش مثبت دانشگاه آزاد در کشور و ارج نهادن بر خدماتی
که این نهاد در طی بیش از دو دهه برای کشور صورت داده است ، با بر شمردن سه
مورد از ویژگی های یک امپریالیست در پی نشان دادن تطابق رفتارهای اخیر
دانشگاه آزاد اسلامی با چنین مفهومی است.
نج اتحادیه سراسری دانشجویی کشور در
نامه سرگشادهای به دکترعلی و آیه الله صادق لاریجانی از نفوذ موثر دانشگاه
آزاد اسلامی به شدت انتقاد کردند.
به گزارش الف، در پی رای
یک دادگاه به لغو مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره دانشگاه آزاد
اسلامی و رای اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به مصوبه قانونی
شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره دانشگاه آزاد، 5 اتحادیه بزرگ دانشجویی
کشور نامهای انتقادی به روسای قوای مقننه و قضائیه، ارسال کردند که متن آن
چنین است:
عصر روز شنبه دبیرخانه هیئت مؤسس دانشگاه
آزاد نمابری برای خبرگزاریها ارسال کرد که بر مبنای آن، شعبه 29 دادگاه
عمومی مجتمع قضایی شهید بهشتی دستور توقف اجرای اساسنامه جدید دانشگاه آزاد
مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی را صادر کرد.
به گزارش رجانیوز، این اقدام، به موازات آن صورت گرفت که جاسبی و معاونانش در طی یک هفته گذشته با حضور در مجلس شورای اسلامی بهدنبال امضا جمع کردن برای طرح استفساریهای در خصوص صلاحیت شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه اصلاح اساسنامه دانشگاه آزاد بودند و همزمان طوماری نیز خطاب به رهبر انقلاب با امضای تعدادی از اساتید این دانشگاه در حال تهیه است.
اما صدور حکم توقف اجرای اساسنامه دانشگاه آزاد از سوی یک شعبه حقوقی قوه قضائیه بدعت آشکار و تاریخی است که با تعجب محافل رسانهای کشور مواجه شده است. حکم این شعبه قضایی در حالی صادر شده است که امام خمینی 29/11/63 در پاسخ به استفساریه حضرت آیتالله خامنهای رئیسجمهوری وقت دقیقاً بر خلاف اقدام اخیر است.
ادامه مطلب ...مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه) طرح حمایت از تأسیس و تقویت موسسات و مراکز آموزش عالی غیردولتی را بررسی و ماده واحده آن را تصویب نهایی کرد.
به گزارش رجانیوز، نمایندگان مجلس در بخشی از این مصوبه مقرر کردند: وقف عام اموال مراکز آموزشی عالی و غیردولتی، غیرانتفاقی و سایر موسسات غیردولتی غیرآموزشی که هیات موسس یا هیات امنای آنها حق تصرف مالکانه نسبت به آن را دارند و تا تاریخ تصویب این قانون صیغه وقف آن جاری شده یا در آینده جاری شود، معتبر است.
در بخش دیگری از این طرح نیز تأکید شده است که تغییر اساسنامه مراکز آموزش عالی غیردولتی به پیشنهاد هیات موسس و تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام میشود.
این طرح در شرایطی تصویب شد که در طی روزهای گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی مراحل اصلاح اساسنامه دانشگاه آزاد را پایان داد و اساسنامه جدید را ابلاغ کرد. همچنین طرح وقف دانشگاه آزاد نیز که پیش از این بهدلیل اعلام عدم موافقت رهبر انقلاب مسکوت مانده بود، به بن بست خورده بود.
ادامه مطلب ...انجمن اسلامی دانشجویان مستقل و انجمن اسلامی دانشگاه امیر کبیر اراک با صدور نامهای سرگشاده خطاب به علی لاریجانی با انتقاد از اقدام روز گذشته مجلس تأکید کردند: مجلس از کیسه چه کسی بیتالمال را به جاسبی و دوستانش بخشید؟
به گزارش فارس، متن نامه سرگشاده انجمن اسلامی دانشجویان مستقل و انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر اراک خطاب به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به شرح ذیل است:
ادامه مطلب ...
چند سال پیش یکی از نوادگان حضرت امام گفته بود که:بایدامام را معادل یک مکتب بگیریم تا قابل نقد گردد و امروز زهرای اشراقی با تفسیری توهینآمیز از امام درصدد توجیه رفتار خویش و ارجاع اسناد آن به دیدگاههای حضرت امام است.
چند روز پیش وی در مصاحبهای با سایت جماران (که امروزه در
اختیار سران فتنه قرار دارد و ملاقات نوادههای امام یا سران فتنه را پوشش
میدهد) مطالبی را بر زبان آورده است که نشان میدهد امام در درون خانواده
هم مظلوم بوده است و اگر اینگونه که وی تفسیر میکند، نبوده است از دختران
بزرگوار امام خصوصاً سرکار زهرا مصطفوی که همواره در صراط امام (ره)
بودهاند توقع میرود «همزیستی مسالمتآمیز»ی که زهرا اشراقی از آن نام
میبرد را به هم بریزد و تفسیری صحیح از بیت امام (ره) در تاریخ ثبت نماید.
وی در بخشی از مصاحبه میگوید: «امام (ره) همان گونه که از دهه 50 تا
60، 180 درجه تغییر کرد، قطعاً اگر در دهه 80 هم بود تغییر خیلی زیادی
میکرد». آیا این جمله ناشیانه برای توجیه گردش 180 درجهای ایشان و همسرش
(محمدرضا خاتمی) نیست؟ 180 درجه تغییر زمانی به کار برده میشود که فرد
تغییر ماهوی کرده باشد و در نقطه مقابل دیروز قرار گرفته باشد. یعنی باید
حضرت امام در دهه 50 عاشق شاه و خاندان پهلوی بوده است و در دهه 60 دشمن
خونی آن شده باشد. آیا تفسیری غیر از این، معنی 180 درجهای میدهد؟
امام
دارای اصول ثابت و متغیری است که فرد کمسوادی چون زهرا اشراقی توان
پرداختن به آن را ندارد. عناصر کلیدی اندیشه امام همچون عدم جدایی دین از
سیاست، استکبارستیزی، جایگاه مردم در نظام اسلامی، سادهزیستی، مبارزه با
اشرافیگری (جالب است که زهرا اشراقی در همین مصاحبه امام (ره) را به
ازدواج با یک خانواده اشرافی متهم میکند) حمایت از مظلومان و مستضعفان و
... همیشه ثابت بودهاند.
در جایی دیگر با توهین به تشخیص امام آورده
است: «اگر امام از روحانیون دیگر کمی روشنفکرتر بود به خاطر تأثیر خانواده
بوده است» اولاً امام روشنفکر به معنیای که شما هستید نبود امام یک فرد
مکتبی بود و همه چیز را در درون میجست. ثانیاً روشنفکری در ایران هیچ موقع
بر بال مکتب سوار نبوده است و روشنفکران هیچ موقع پیرو روحانیت نبودهاند.
در سراسر مصاحبه، امام را به بیخیالی در مقابل رفتار و مواضع خانواده
متهم میکند و تصویری از خانواده امام ارائه می دهد که اگر درست باشد باید
از اعتراض مردم در 14 خرداد تشکر کرد: «در خانواده امام، بنی صدری، طرفدار
حزب جمهوری اسلامی، لیبرال و ... همه بودند ... خانواده امام جمع اضداد
بود». آیا اگر هنوز هم اینگونه است، مردم حق ندارند که امام و خط امام را
از شما جدا کنند؟ و اگر این کار را انجام دهند شما مدعی انحصاری امام
نخواهید شد؟
البته در جای دیگر به کنایه امام مبنی بر عشق و علاقه
نوادگان به غرب صحه میگذارد و میگوید: «امام هم درباره لباسها، غذاهایی
که میخوردیم و ... میپرسیدند. مثلاً وقتی غذاهای فرنگی میخوردیم، شوخی
میکردند و میگفتند فقط به این خاطر که اسم این غذاها خارجی است آنها را
میخورید، نه اینکه واقعاً خوشمزه باشند». بنابراین امام از عشق و علاقه
زهرا اشراقی و برخی دیگر به غرب اطلاع داشته است و نسبت به لباس و غذای
غربی آنان تذکر میداده. اما گوش شنوایی نبوده است «البته یکی دو بار از
لباس ما ایراد گرفتند که ماهم گوش نکردیم».
کما اینکه وی مدعی است که
اندک اسلامی را که دارد از شریعتی گرفته است. بنابراین طبیعی است که اسلام
مدنظر امام با اسلام شریعتی متفاوت است و فاصله شما با امام به اندازه
فاصله شریعتی با امام (ره) است.
زهرا اشراقی درباره حجاب، مدعی میشود
که قانون خاصی نداریم و هنوز هم معلوم نیست منظور از حجاب چیست و امام را
متهم به متفاوت بودن نظراتش درباره صدای زن و موسیقی و... میکند. وی
درپاسخ به این سؤال که «ولی امام درسال 58 دستور داده بودند که در ادارات
همه باید حجاب داشته باشند درغیراینصورت باید اخراج شوند»، میگوید: «آن
یک دستور بود ولی تبدیل به قانون نشد و تعریفی از حجاب نداریم.» نوع مواجهه
وی نشان میدهد که دستور ولی امر مسلمین را درحد قانون قبول ندارد و اصلاً
ارزشی برای فرمان و حکم امام قائل نیست. او نمیفهمد که قانون امام، قانون
الهی است و حجاب جزو مسلمات اسلام است.
امام درمتن ملت ما بوده است و
حضور رسانهای و سخنانش درمعرض چشم و دل همه ایرانیان موجود است. اما برخی
از نزدیکان تفسیری از سیره و منش امام ارائه میدهند که نسل امروز گمان
نمایند که حضرت امام دریک پستو زندگی میکرده و مردم هیچ اطلاعی از اندیشه و
سیره وی ندارند.
سخنان خانم اشراقی خیلی به شفافیت فضا کمک میکند و
زبان حزبالله را درمقابل این سؤال که چرا برخی نوادگان امام همراه انقلاب
نیستند، گویاتر میکند و سند حقانیت مسیر فعلی انقلاب را محکمتر مینماید.
بنابراین از کمک خانم اشراقی به قضاوتکنندگان عرصه سیاسی ـ اجتماعی کشور
باید تشکر کرد. اما آنچه قطعی است، این است که شخصیت امام یکپارچه عمل
میکرد و بین حرف و عمل امام تناقض وجود نداشت. مردم طی سالیان گذشته شما
را شناختهاند، سنجاق و چسب کردن خود به امام سودی در بر ندارد. خط امام خط
ولایت است. شما به خوردن غذاهای فرنگی و مدگرایی خویش مشغول باشید و هر
روز پردهای فرواندازید.
بیانیه شماره1 موسوی:
بسم الرحیم!
ملت شریف لهستان!
اکنون که در سوگ عزیزانمان،جای دارد خون گریه کنیم،بر خود فرض می بینم که مطالبی به سمع و نظرتان برسانم.
بنده احساس خطر کرده ام، نه از الآن،از همان وقتی که هواپیما تیکاف کرد.من میدیدم هاله از نور را که دور هواپیمای رئیس جمهورتان حلقه زده(بماند که دو سه باری هم قطع و وصل شد....آخرشم بارون گرفت!) همین رئیس جمهور خدومتان بود که این بنده کمترین را به بر آن داشت تا این بار سترگ را بر کمر همت بنشانم و شمارا از منجلاب فعلی رهایی بخشم والا مرا چه به ریاست جمهوریه لهستان؟ در کل، ما شیفتگان خدمتیم نه تشنگان قدرت! من برای شما خواهم آمد،برای آزادی،عدالت،دموکراسی و از این جور حرفا!
البته این را هم بگم که من یک فرد انقلابیم،تمنی 100 تمن با رئیس جمهور قبلیتون فرق دارم،تازه نقاشی هم بلدم! خانمم هم تیر و تخته سر هم می کنه و یه چیزایی می سازه که البته گفتن نداره!.....راستی چیز یادم اومد،چیز!!!!
مردان خداجویی هم در تهران سراغ دارم که تو یک روز کلی سطل به آتیش می کشن،اونها رو هم برای خدمت در شهرداری ورشو با خودم میارم،البته بعید میدونم از این مرکز های موتوری و زیباسازی شهر چیزی سر در بیارن،ولی عیب نداره،همه اینا یه روزی خاطره میشه!
کروبی هم اینجاست و سلام میرسونه و میگه که برای تغییر خواهد آمد! اگه سیرکی،تئاتری چیزی دارین،بدین بهش واستون مدیریت می کنه و کلی پول و پله گیرتون میاد....تو ایران که اینجوری بود و انصافا جواب هم داد!
این همه هنر را در خفا نپندارید،پس ای ملت لهستان! بپاخیزید که امروز روز شماست.استقامت های بزرگ خود را در مقابل مطالبات حداقلی خویش به منصه ظهور بگذارید و نگذارید که روح قانون طلبی مرده بماند و برای همیشه پیوست موزه های تاریخی شود.....(تکبیر!)
ملت غیور لهستان!
ید الله مع الجماعه(!).....از هم اکنون با هم باشیم برای لهستانی آباد...